Viering Hobokense sportlaureaten: de uitslag

15/3/2024

Het districtscollege en de adviesraad Sport en Bewegen zet naar jaarlijkse gewoonte de meest verdienstelijke atleten van het district Hoboken in de bloemetjes. Tijdens de feestelijke receptie gisteren werd er bekendgemaakt welke van de 24 individuele sporters en 10 teams naar huis mochten met één van de 6 Awards. Ook dit jaar was er een prijs voor Team, Talent, Talent Team, Master, Sportprestatie en Sportverdienste.

Elin Loos mocht voor het eerst de trofee van Sportprestatie in ontvangst nemen. Ze won met de Belgische ploeg Beachkorfbal een gouden medaille op het Europees kampioenschap in Polen en wist dat kunstje bijna nog eens te herhalen met de Belgische ploeg Korfbal op het EK U21 in Kolin-Tsjechië. Daar moest ze echter genoegen nemen met zilver. Ook zus Janne Loos probeerde trouwens haar eremetaal op het WK en EK korfbal voor U19 en U21 om te zetten in een trofee maar moest het dus nipt afleggen tegen Elin.

Qua eremetaal op grote toernooien was Hoboken in 2023 trouwens goed vertegenwoordigd. Met onder meer 8 nationale titels, 3 Belgische kampioenen, 1 Europese kampioene en zilveren medailles op de wereldspelen en een wereldkampioenschap was de keuze voor de jury niet makkelijk.

De winnaars van de hoofdtrofeeën zijn:

• Zaalvoetbalploeg GS Hoboken Ster promoveerde naar de eliteafdeling van de KBVB en ging naar huis met de trofee voor ‘Team’
  • Tjorben Fredrickx wist de jury te overtuigen met een provinciale titel in het speerwerpen en polsstokspringen en verzilverde zo zijn nominatie als ‘Talent’
  • Handbalclub Sasja was alomtegenwoordig in de categorie ‘Talent Team’ met 3 jeugdploegen. Het was uiteindelijk de U12 die de award in de prijzenkast mocht bijzetten
  • Jeremy en vader Danny Lenaerts kwamen van de wereldspelen in Berlijn terug met een zilveren medaille in de categorie ‘Unified Sailing’ en ontvingen de trofee ‘Master’
  • Serge Bossant werd gevierd als ‘Sportverdienste’ voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van Korfbalclub Hoboken Mercurius.

Districtsschepen Carine Leys: “De Hobokense sportlaureaten maken het elk jaar moeilijker om een gepaste winnaar te kiezen en zo hoort het ook te zijn. We mochten opnieuw een aantal vaste waarden verwelkomen die al lange tijd met verve de kleuren van ons district verdedigen. Tegelijkertijd vullen we onze erelijst ook aan met enkele nieuwe namen met internationale prijzen en daar kunnen we alleen maar trots op zijn. Met Elin en Janne Loos zetten we trouwens onze traditie van zussen die op hoog niveau presteren (naar analogie met de zussen Lumbeeck, BMX) verder. Als we in de toekomst alles in tweevoud blijven krijgen, dan ziet het er goed uit voor het Hobokens sportlandschap."

Carine Leys Districtsschepen bevoegd voor openbare werken, sport, wijkoverleg, milieu en begraafplaatsen

Over District Hoboken

Hoboken is één van de 9 districten van de stad Antwerpen. In het Stadsloket Hoboken kan u terecht op afspraak voor administratieve dienstverlening. Daarnaast is er kasteel Sorghvliedt waar stedelijke diensten zitten zoals senioren- en sportwerking, Stedelijk Wijkoverleg, evenementenloket, Stadsmakers Hoboken, de buurtregisseur en de klantendienst. De jeugddienst en cultuurmedewerkers vindt u terug in jeugd- en cultuurcentrum Gravenhof.

In deze newsroom staan de persberichten die het district Hoboken uitstuurt. Het staat u vrij deze in uw nieuwsberichten over Hoboken te gebruiken.

Blijft u graag op de hoogte van het reilen en zeilen in Hoboken? Abonneer u dan op de gratis digitale nieuwsbrief 'HALLO Hoboken!'.

District Hoboken
Kasteel Sorghvliedt (districtshuis Hoboken)
Marneflaan 3
2660 Hoboken